måndag 29 november 2010

Bulle eller katt?

Vilket du än väljer att göra så kan du använda dig av detta recept...

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella vanilj
1 g saffran
1 ½ dl socker
½ tsk salt
ca 15-17 dl vetemjöl
Russin
Ägg

Om du vill göra bullar, även...

Smör
200 g mandelmassa
Hackade nötter
Pärlsocker

Gör så här...

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader.
Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.
Låt jäsa övertäckt i ca 50 min.
Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till katter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper på. Garnera med russin.
Om du vill göra bullar...
Knåda in russin i degen. Dela degen i 2. Kavla ut en del i taget. Bred på smör efter smak. Riv 100 g mandelmassa över vardera del och rulla sedan ihop. Skär den i lagom bitar och tryck ut dom lite på plåten.
Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg.
Om du gör bullar... Strö över hackade nötter och pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.
~
Sen är det bara att göra som jag gör nu... Mumsa!
~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar